RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN PRASEKOLAH
MINGGU: 35 TEMA:
ALAM BAHAN SUBTEMA:
PERALATAN DI BILIK TIDUR TARIKH:26.9.2012 HARI:RABU
Kesepaduan/Bahan
|
Catatan/Impak
|
||
7.30-740
RUTIN
|
-Murid menyusun
kasut,beratur,nyanyian lagu,pemeriksaan kebersihan diri,mengambil kedatangan
dan bacaan doa.
|
-Murid sudah faham aktiviti rutin yang akan dijalankan.
|
|
7.40-8.00
PERBUALAN PAGI
|
-Murid berbual tentang tema,cuaca,pengalaman seharian dan penerangan
aktiviti yang akan dijalankan.
|
||
8.00-8.40
PERKEMBANGAN FIZIKAL DAN KESIHATAN
|
(PFK 3.1.3) Mencuci tangan
dengan cara yang betul
Aktiviti :
1. Guru mengarahkan semua murid berkumpul di hadapan.
2. Guru
menunjukkan gambar cara-cara mencuci tangan kepada semua murid.
3. Guru menerangkan kepada murid
satu persatu cara-cara mencuci
tangan
dengan cara yang betul.
4. Guru
menunjukkan kepada murid cara-cara mencuci tangan dengan cara yang
betul.
5. Guru mengarahkan beberapa
orang murid untuk menunjukkan cara-
cara
mencuci tangan dengan betul.
Objektif : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
1.
Menunjukkan cara-cara mencuci tangan dengan
cara yang betul.
|
-Pendidikan sosioemosi
-Gambar cara-cara mencuci tangan
|
|
8.40-9.10
BAHASA MALAYSIA
|
(BM 3.3.2) Membunyikan huruf
vokal
Aktiviti : 1. Guru mengarahkan semua murid berkumpul di
hadapan.
2.
Guru mengarahkan semua murid menyebut huruf-huruf vokal yang ditunjukkan.
3.
Guru membunyikan bunyi huruf a dengan bunyi
yang betul.
4.
Guru mengarahkan semua murid membunyikan bunyi
huruf a.
5.
Guru menunjukkan gambar-gambar yang bermula
dengan huruf a.
6.
Murid-murid membaca sambil mengeja
perkataan-perkataan yang bermula dengan huruf a dengan bimbingan guru.
Objektif : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
1.
Membunyikan bunyi huruf dengan bunyi yang
betul.
2.
Membaca sambil mengeja perkataan-perkataan
yang bermula dengan huruf a dengan bimbingan guru.
|
-Pendidikan sosiosmosi, kemanusiaan
-Kad huruf, kad imbas
|
|
9.10-10.10
BAHASA INGGERIS
|
(BI 4.2.3) Write recognizable letters.
Activities : 1. Teacher shows to children the alphabet card of letter
s.
3.
Teacher sound out the letter s.
4.
Children sound out the letter s
5.
Teacher shows to children how to write letter
s correctly.
6.
Teacher says aloud the words that begin with
letter s.
7.
Children in group a and b colour the picture
that begin with letter s.
8.
Children in group c write the letter s in work
book.
Objectives : At the end of teaching and learning process, children
should be able
To:
1.
Write the letter s correctly.
2.
Colour the picture that begin with the letter
s ccorrectly.
|
-Bahasa Malaysia, pendidikan sosioemosi,kreativiti
-Alphabet card, flash cards, workbook and worksheet.
|
|
10.10-10.40
REHAT
|
-Murid beratur, membasuh tangan , membaca doa sebelum dan selepas
makan, mengemas meja makan dan menggosok gigi.
|
||
10.40-11.20
KEMANUSIAAN
|
(KM 2.2.1) Bercerita dengan bimbingan guru tentang kediaman sendiri.
Aktiviti : 1. Guru mengarahkan semua murid berkumpul di
hadapan.
9.
Guru menunjukkan gambar rumah kepada semua
murid.
10.
Guru menerangkan kepada semua murid
ruang-ruang di dalam rumah.
11.
Guru mengarahkan beberapa orang murid
menceritakan kediaman masing-masing dengan bimbingan guru.
Objektif : Pada akhir
pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :
1.
Bercerita tentang kediaman masing-masing
dengan bimbingan guru.
2.
Menyatakan ruang-ruang di dalam rumah.
|
||
11.20-11.30
PENUTUP
|
-Refleksi p&p.
-Membersihkan kelas.
-Beratur.
-Membaca doa.
-Pesanan guru.
-Bersalaman dengan guru dan pembantu.
|
3 ulasan:
Tahniah cikgu kerana berjaya menghasilkan blog.Pada pandangan saya rancangan mengajar tidak perlu dalam blog, yang penting nota dan latihan untuk murid.Jangan lupa layari dan menjadi ahli blog saya dialamat dinshah2112.blogspot.com
Syabas, blog menarik.Terima kasih kerana kongsi maklumat.
syabas, teruskan usaha anda.
Catat Ulasan