KERTAS KONSEP PROJEK AMALAN TERBAIK
DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PRASEKOLAH
1.
Kategori
·
Bermain sambil
belajar.
2. Tajuk
·
Air
3. Kaedah/Teknik
·
Kaedah atau teknik yang
digunakan dalam aktiviti ini ialah teknik penyoalan dimana murid disoal secara individu.Aktiviti
ini juga menggalakkan murid untuk berfikir berdasarkan pengalaman sedia ada.
4. Sinopsis
·
Aktivti dimulakan
dengan guru menunjukkan gula halus kepada murid dan membuat demonstrasi
bagaimana gula melarut dalam air. Kemudian bahan-bahan lain seperti garam,batu,pasir,gula
batu dan kacang digunakan untuk membuat demontstrasi yang sama.Murid diminta
untuk memcuba sendiri demonstrasi tersebut.Aktiviti diteruskan lagi dengan
aktiviti “Permainan Melarut” dimana ianya melibatkan semua murid.Permainan ini
dimulakan dengan semua murid berkumpul dalam satu bulatan.Apabila guru menyebut
“kacau”, murid diminta bergerak dalam bulatan tersebut dan apabila guru
menyebut “gula”, murid keluar dari bulatan kerana gula melarut dalam
air.Apabila guru menyebut “batu”, murid duduk di dalam bulatan kerana batu
tidak larut dalam air.Aktivti diteruskan lagi dengan guru memberi lembaran
kerja kepada murid.
5. Kumpulan Sasaran
·
Murid yang terlibat
ialah murid-murid Prasekolah Anggun Sekolah Kebangsaan LKTP Tenggaroh 4 yang berumur
6 tahun.
6. Jumlah Murid
·
20 orang iaitu terdiri
daripada 10 orang murid lelaki dan 10 orang murid perempuan.
7. Latar Belakang
·
Murid Prasekolah
Anggun Sekolah Kebangsaan LKTP Tenggaroh 4 terdiri daripada murid-murid yang
datang daripada pelbagai latar belakang keluarga.Terdapat murid yang datang
daripada keluarga yang berpendidikan tinggi,berpendidikan sederhana dan kurang
berpandidikan.Oleh itu, aktiviti yang dirancang oleh guru sesuai dengan
murid-murid yang datang daripada pelbagai latar belakang keluarga kerana ia
melibatkan semua murid.
8. Rasional Pemilihan Amalan Terbaik
·
Rasional pemilihan
amalan terbaik dalam pembelajaran prasekolah adalah untuk menggerak daya
kreativiti dikalangan guru prasekolah
serta amalan terbaik dalam pelaksanaan kurikulum melalui kesepaduan
tunjang-tunjang seiring dengan konsep didik hibur dalam pembelajaran di
prasekolah.
9. Standard Pembelajaran KSPK Yang Digunakan
(ST 2.1.8) Memerhati dan merekod pemerhatian dalam tulisan yang
mudah dengan bimbingan.
10.Kaedah/teknik yang digunakan
·
Kaedah atau teknik
yang digunakan dalam aktiviti ini ialah teknik penyoalan dimana murid disoal
secara individu.Aktiviti ini juga menggalakkan murid untuk berfikir berdasarkan
pengalaman sedia ada.
11.Perincian Aktiviti
1.
Guru menunjukkan
gula halus kepada murid dan memberitahu murid nama bahan tersebut adalah gula.
Guru membenarkan murid menyentuh gula.
2.
Guru bertanya kepada
murid apa yang akan berlaku sekiranya air dicampurkan ke dalam gula.
3.
Guru meletakkan satu
sudu gula ke dalam cawan dan meminta seorang murid menuang air ke dalam cawan
itu dan mangacaunya.
4.
Guru bertanya kepada
murid apa yang terjadi kepada gula tadi? Mana pergi gula tadi? (Gula sudah
tiada dalam cawan).
5.
Guru memberitahu kepada
murid gula sudah larut dalam air. Guru bertanya lagi kepada murid adakah bahan
lain boleh larut dalam air seperti gula?
6.
Guru menunjukkan
bahan lain seperti garam,pasir,serbuk kopi,batu dan kacang.
7.
Guru meminta seorang
murid meletakkan satu sudu garam ke dalam gelas lutsinar yang berisi air dan
murid mengacau air dan garam tersebut.
8.
Murid diminta
memerhatikan apa yang terjadi dan memberitahu guru adakah garam telah larut di
dalam air.
9.
Langkah 7 hingga 8
diulangi dengan bahan yang lain seperti pasir,serbuk kopi,batu dan kacang.
10. Guru menerangkan langkah “Permainan Melarut”
dan semua murid terlibat dengan permainan ini.
a)
Semua murid berdiri
dalam satu bulatan.
b)
Apabila guru
menyebut “kacau”,,semua murid diminta bergerak dalam bulatan tersebut.
c)
Apabila guru menyebut
“gula”,semua murid keluar dari bulatan tersebut kerana gula melarut dalam air.
d)
Apabila guru
menyebut “batu”,semua murid duduk dalam bulatan tersebut kerana batu tidak
larut dalam air.
e)
Aktiviti diteruskan
lagi dengan guru member lembaran kerja kepada murid
12. Kesepaduan Standard Pembelajaran
·
(BM 1.1.7) Mendengar
arahan dan memberi respon.
13. Kaedah Pentaksiran Semasa p&p
·
Kaedah pentaksiran
yang digunakan semasa p&p ialah melalui lisan dan hasil kerja murid.
14. Nyatakan nilai murni yang diterapkan.
·
Bekerjasama dan
keberanian
15. Kekuatan kaedah/teknik ini
·
Kaedah bermain
sambil belajar dipilih kerana murid akan melibatkan diri secara langsung dalam
aktiviti yang dirancang oleh guru. Disamping itu, murid tidak akan berasa bosan
kerana unsur-unsur permainan diterapkan dalam aktiviti pembelajaran. Teknik
penyoalan dan demonstrasi oleh murid dapat memberikan suatu pengalaman yang
baru kepada murid disamping objektif pelajaran dapat dicapai.
16. Impak Kaedah/Kejayaan
·
Pada akhir
pengajaran dan pembelajaran murid dapat mengetahui bahan-bahan yang larut dalam
air dan bahan-bahan yang tidak larut dalam air.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan